Sukunimen valinta

Mulle on ollu alusta asti selvää, että jos joskus pääsen naimisiin, niin otan miehen sukunimen. Ei niinkään siksi, että näin on tapana, vaan koen, et mulla ei pahemmin oo mitään elämää suurempaa yhteyttä nykyisen (isältä saamani) sukunimen tai suvun kanssa. Haluan myös, että mun koko perheellä (mulla, miehellä ja lapsilla) ois sama sukunimi. Tarvittaessa voisin myös pitää nimeni, jos miehellä olis hyvä syy vaihtaa, mut kaikissa muissa tilanteissa haluaisin kyllä vaihtaa sukunimeni.

Visalle on myös alusta asti ollu selvää, että se ei vaihtais nimeään pois vaikka maksettais mitä. En tarkkaan tiiä kaikkia syitä, miks Visa haluaa pitää omansa, mut ainakin se pitää siitä ja on todella kiintynyt sen puolen isovanhempiinsa ja ihannoi vanhempiaan syvästi. Visan sukunimi ei ole hirveän tavallinen, joten siinäkin on yksi syy, miksi päädyimme siihen nimeen. Mun sukunimi ei tuu hirveesti vaihtumaan, koska molemmat sukunimet alkaa samalla kirjaimella ja päättyy -nen. Luulis et on helppo tottua sitten uuteen, kun ei nimikirjoitustakaan tarvi vaihtaa! :D

Käytiin muutama päivä sitten Heurekassa ja tehtiin tälläset kolikot!

Toisaalta kiehtoo myös ajattelu, jos molemmat vaihtais sukunimensä ja otettais esimerkiks mun äidin tyttönimi käyttöön. Ois tasapuolista, että molemmat joutuis muuttamaan ison osan identiteettiään ja voitais alottaa täydellisen puhtaalta pöydältä rakentamaan omaa elämää. Oon muutaman kerran tätä kiusallani Visalle ehdottanut, mutta ei hirveen hyvää vastaanottoa oo saanu. Veikkaan, et Visa on osittain niin jumittunu nimeensä myös siks, ettei se oo ikinä ajatellukaan vaihtavansa nimeä, koska "naisen vaan kuuluu tehdä se". Visa voi olla välillä vähän vanhanaikanen. Onneks sillä on mut hankaloittamassa sen vanhanaikasuutta.

Kommentit