Häämatka: Mahe

Me lähdettiin häämatkalle heti häiden jälkeen tiistaina 30.4. Edessä oli reilu kaksi viikkoa Seychelleillä. Vietimme suurimmalla saarella Mahella ensimmäiset päivät, josta siirryimme Praslinille ja viimeiseksi La Diguelle. Jaksotan siis häämatkapostaukset yksi per saari, niin ei tule liian pitkiä postauksia, koska kuvia tulee PALJON. :D

Loimme häämatkaa varten WhatsApp-ryhmän läheisillemme, jonne päivittelimme kuvia ja videoita matkalta. Näin pystyimme kertomaan kaikille kerralla, miten menee ja välttämään turhaa puhelimella roikkumista. Meillä ainakin tämä toimi tosi kivasti ja ihmiset olivat innoissaan saadessaan seurata häämatkaamme.

Lensimme Seychelleille Istanbulin kautta. Itse kohteeseen lensimme 15 tuntia ja molempiin suuntiin meillä oli noin 3,5 tunnin vaihto Istanbulissa. Ei siis mikään hirveän pitkä lento, mutta kyllähän siinä istuttavaa oli. Pitkän lennon jälkeen saavuimme kuitenkin Mahelle 1.5. puolilta päivin. Laskeuduttuamme halusimme vain guest housellemme Glacis Villa Heightsille nukkumaan, joten kyllähän se perinteinen taksihuijaus sattui heti alkuunsa. Meillä ei ollut hajuakaan, paljonko taksimatka lentokentältä Glacikseen (jonne oli noin 30 minuutin ajomatka) maksaisi, joten suostuimme väsyneinä maksamaan 60 € matkasta. Hotellillamme sitten saimme kuulla, että matka maksaa normaalisti reilu 30 €...

Seychelleillä käy monessa paikassa myös eurot, vaikka pääasiallinen valuutta on Seychellien rupiat. Myös esimerkiksi Yhdysvaltain dollareilla näimme maksettavan. Kortti ei kuitenkaan käynyt monessakaan paikassa, joten käteistä oli nostettava jatkuvasti.

Hotellimme oli korkean ja jyrkän vuoren rinteellä, joten taksi tietenkin jätti meidät mäen alle. Mäkeä ei ollut hirveän hauska kiivetä matkalaukkujen kanssa. Myös hotellimme ihanat omistajat olivat ärtyneitä, kun saivat kuulla, ettei taksikuski tuonut meitä perille asti. Emmekä me tietenkään olleet osanneet vaatia.

Varsinkin Mahella oli kuitenkin todella jyrkkiä mäkiä, joten lähes kaikkiin pihoihin oli hirveä kiipeäminen. Kävellen ei siis paljoakaan liikuttu siellä (johtuen myös kuumuudesta). Me kuitenkin tottumattomina lähdimme heti ensimmäisenä päivänä kävelemään neljän kilometrin päässä olevalle kävelykadulle. Sanotaan, että hiki virtasi eikä ollut hyvä päätös. :D Jatkossa käytimme takseja pidemmille matkoille!

Glacis Heights Villa oli upea! Guest housen henkilökunta oli todella ystävällistä ja palvelualtista. Korkeasta sijainnista johtuen myös näkymä huoneemme parvekkeelta suoraan Intian Valtamerelle oli upea. Huoneemme oli todella kaunis, siisti ja ilmalämpöpumppu tuli todella tarpeeseen!

Ensimmäisenä kokonaisena päivänä Mahella satoi, joten suuntasimme paikallisella bussilla pääkaupunkiin Victoriaan. Halusimme kokea paikalliset bussit, vaikka saimmekin tietää, ettei niillä ollut mitään aikatauluja. Busseja kulki noin puolen tunnin välein, mutta kukaan ei tiennyt tarkalleen milloin. Saimmekin siis kehotuksen mennä bussipysäkille odottamaan, että seuraava bussi tulisi. Muuten ihan mukavaa, mutta juuri kun saavuimme bussipysäkille alkoi satamaan ja eihän meillä ollut sateenvarjoja. Istuimme siis ison puun alla tien vieressä ja odotimme bussia varmaankin sen reilu puoli tuntia. Ainakin saimme kokemuksia tuoreena avioparina! :D

Victoriassa kävelimmekin siis suoraan Hypermarkettiin (ehkä ainoa "oikeasti iso" kauppa) ostamaan sateenvarjot. Victoriassa tutustuimme kaupunkiin kävellen ja kävimme myös Botanical Gardenissa katsomassa kauniita kasveja ja Visa pääsi ruokkimaan kilpikonnia.

Kävimme myös syömässä paikallisessa ravintolassa ja totesimme, että paikallisten palvelunlaatu ei ihan vastannut suomalaisten odotusta. Voi olla, että turisteille ollaan vain vähän nyreitä, mutta pääosin palvelu oli aika huonoa. Kun jostain sai hyvää palvelua, se oli todella hyvää. Tässäkin Victorian ravintolassa odotimme lähes puoli tuntia, ennen kuin meiltä tultiin ottamaan edes tilauksia. Siihen piti vain tottua.

Seuraaviksi kolmeksi päiväksi vuokrasimme auton. Auton vuokraaminen Mahella oli ihan ehdoton juttu meidän mielestä, jos haluaa kunnolla tutustua saareen. Kiersimme seuraavina parina päivänä saaren ympäri ja näimme upeita rantoja ja maisemia. Seychelleillä on vasemmanpuoleinen liikenne, mutta se ei liikenteestä vaarallisinta tee. Kapeat, mutkaiset tiet ja mäet olivat jo omiaan tekemään liikenteestä näin suomalaisille vaarallisen. Siihen kun lisättiin paikallisten tapa ajella keskellä tietä ja suhteellisen nopeat vauhdit tilanteisiin nähden, niin sai aika tarkkana olla.

Ensimmäisenä autopäivänä ajoimme länsirannikolle, josta löysimme upean lahdelman vain meille kahdelle. Vesi oli superlämmintä ja vaikka itse poukamassa vesi oli matalaa, ei se meitä haitannut. Vietimme kertakaikkiaan ihanan aamupäivän omassa pienessä paikassamme nauttien auringosta ja toisistamme. <3

Viimeisenä kokonaisena päivänä Mahella otimme päivän retken läheiselle Therese-saarelle. Matka oli upea! Saimme mm. kuulla seurueemme eräältä 15 vuotta naimisissa olleelta rouvalta, että "vietämme häämatkan oikein", kun kävelimme käsikädessä rantaviivaa pitkin. 💓 Snorklasimme paljon ja poltimme tietenkin molemmat pakaramme sekä pohkeemme auringossa. Mutta oli sen arvoista, ei sitä voi kuvata, kuinka maagista on kokea tuoreen aviomiehen kanssa se, mitä pinnan alta löytyy!

Matkamme ensimmäinen etappi oli ohi ja odotimme vain malttamattomina, että pääsisimme kokemaan yhdessä lisää seikkailuja seuraavassa paikassa! ...ja voi mikä seikkailu meitä kohtasikaan... 😳

Häämatkan seuraaviin osiin pääset tästä: Praslin & La Digue

1. Aivan ihana kohde häämatkalle, kiva oli lukea teidän kokemuksia reissusta!

1. Seychellit tosiaan on upea kohde tuoreelle hääparille! <3 Kiva, että postausta oli mukava lukea! :)

2. Aivan ihanan näköisiä kyllä nuo maisemat!:)

1. No ne oli kyllä aivan upeita! 💕 Ja huomautan, että kaikki kuvat on muokkaamattomia! ❤️