Hääsuunnittelun pienimuotoista käynnistelyä hääpaikalla

Vaikka hääjutut ovat olleet jo jonkin aikaa vähän tauolla, niin käytiin tämän viikon maanantaina pitkästä aikaa tutustumassa hääpaikkaan. Viimeksi vierailtiin Villa Åkerblomilla äitienpäivälounaalla, josta meille molemmille jäi superhyvä ja lämmin fiilis. Nyt kuitenkin piti päästä vähän tekemään tarkempia sopimuksia hääpaikan kanssa, selvittämään asioita ja mittailemaan kaikkea mahdollista.

Edellisessä postauksessani kerroin, ettei hääsuunnittelu ole mennyt ihan odotetusti, joka on osiaan aiheuttanut pienen hengähdystauon suunnitteluun. Yksi (pienimmistä) harmin aiheistani oli hääpaikalle meno, jonka Visa oli luvannut sopia. Kun olin kuukauden verran odottanut jotain tapahtuvan, rupesin muutaman kerran muistuttelemaan Visaa ja pääsimme vihdoin hääpaikalle maanantaina 10.12. (Visan ja bestman-Lassin syntymäpäivänä!).


Maanantaina menimme siis hääpaikalle Heke-kaason ja Johannes-bestmanin kanssa ja kaivoimme pitkän listan kysymyksiä plakkarista ja lähdimme selvittämään kaikenlaisia asioita. Kysymyslistani laitan postauksen loppuun, jos se helpottaa jotakuta hääpaikan valinnassa tai asioiden selvittämisessä ja sopimisessa. :)

Yksi riemastuttavimmista käynnissä oli, kun Merirosvot Juhlapalvelun toimitusjohtaja Tony Laakso kertoi, ettei meidän tarvitsisi heti sunnuntaina aamutuimaan saapua siivoamaan häiden jälkiä, vaan riitti, että häiden jälkeen yöllä siivottaisiin arvoesineet pois esiltä. Saisin kuin saisinkin siis vähän nauttia ensimmäisestä päivästäni rouvana, eikä vain siivoilla juhlapaikkaa hiki hatussa edellisen päivän väsymyksen kourissa. Tämähän alkaa vaikuttaa hyvältä!

Samalla saimme kuulla, että juhlapaikalle pääsisimme vaikka hääviikon maanantaina, mikäli sinne ei tulisi varauksia kyseiselle viikolle. Ja vaikka varauksia tulisikin, niin yläkerran huoneisiin saisimme viedä joitain tavaroitamme jo alkuviikosta ja tietenkin juomat voimme viedä kylmään hyvissä ajoin. Olen supertyytyväinen jo nyt Merirosvojen ja Villa Åkerblomin joustavuuteen tapahtumiensa kanssa. Valitettavasti osa juhlapaikoista on turhan tarkkoja, milloin hääpaikkaa pääsee koristelemaan ja milloin se on oltava siistinä häiden jälkeen. Isot plussat siis tästä! :)



Sovimme pieniä käytännön asioita ja selvitimme kaikkea turhaa ja tärkeää, joiden vastaukset näkee lopusta (mikäli muitakin Åkerblomin juhlijoita täältä löytyy:). Mittailimme hieman huoneita ja saimme paljon ideoita hääpaikan koristeluun niin sisältä kuin ulkoakin. Kaiken kaikkiaan sanoisin, että käynti oli varsin tuottoisa häidemme näkökulmasta! Huomasin myös pienen hääinnon heräävän taas, mutta yritän nyt vielä ensi vuoteen tyynnytellä uutta alkavaa kipinää.


Tässä siis meidän kysymyslistaa Åkerblomille ja perässä vastaukset, joita saimme (muistathan, että asiat elävät ja vastaukset eivät välttämättä ole päteviä enää myöhemmin)! :) Kysymyslistan teossa minua auttoivat Sara Adieu mademoiselle, bonjour madame -hääblogista ja Sarah Mon Rêve d'Amour -hääblogista. Osa kysymyksistä voi tuntua tyhmältä, mutta olen kantapään kautta oppinut, että better safe than sorry! :)

  • Millon tehdään sopimus vuokrasta ja cateringista?
    Erillistä sopimusta ei enää tehdä. Ennakkomaksu on maksettu ja kaikki sovitaan kirjallisesti sähköpostitse → Laitan hääpaikalle sähköpostitse tarkan listan, mitä he tuovat häihin, mitä tekevät ja millä hinnoilla.
  • Uusin hinnasto, jossa kaikki mitä he vuokraa
    Saatiin, jokaisen pitää kuitenkin muistaa aina pyytää uusin, mikäli hinnat ovat muuttuneet tai uusia vuokratuotteita tulee.
  • Millaisia tuoleja on?
    Vanhempia pehmeitä tuoleja on 40. Uudempia kovia muovituoleja myös 40. Ovat tilaamassa uusia tuoleja, yrittävät saada pehmeitä tuoleja lisää, jotta ovat samaa sarjaa.
  • Montako tuolia yhteen pöytään mahtuu yhteensä ja per puoli?
    Uusiin pöytiin mahtuu 2 pehmeää tuolia per pitkä sivu tai 3 muovituolia per pitkä sivu.
  • Kuinka pitkiä pöydät ovat?
    160 cm pitkiä ja 75 cm leveitä.
  • Moneltako perjantaina pääsee koristelemaan tilaa (olettaen, että vapaa)
    Ihan heti, kun vaan vapautuu. Vaikka alkuviikosta, jos vapaa.
  • Mihin kaikki saa kylmään/montako kaappia meidän juomille?
    Kolme jääkaappia (joista muistaakseni yksi oli pienempi, kaksi täyspitkää)
  • Mitä kaikkea pitopalvelu tekee?
    Kaiken. Tekee ruoan, laittaa esille, tarjoilijat siivoaa asioita... Ei kata pöytiä eikä koristele tilaa. Jälkiruoka-astiat kasaa buffetpöydälle illalla.
  • Sopiiko, että tarjoilijat tekisi cocktail-tilaisuuden makuvedet? Entä laittaisi pienet tarjoilut esille?
    Tekevät, jos ohjeistetaan. Suosittelevat kuitenkin, että esim viipaloidut sitruunat tuodaan valmiiksi jääkaappiin. Teemme kaiken mahdollisimman valmiiksi itse, he laittavat tarjolle.
  • Kuka hankkii wc- ja käsipaperit, entä jätesäkit? Löytyykö siivoustarvikkeet paikanpäältä?
    He hoitavat paperit ja siivoamisen. Itse voimme hankkia esim tölkeille kauniimpia (valkoisia?) jätesäkkejä illan ajaksi.
  • Miten koristeet saa kiinnittää seinään/kattoot (niittipyssy/naulat/teippi)?
    Teipillä, mutta ei seinällä tapettikohtiin!
  • Kuka vie roskat juhlapaikalta?
    Siivoojat vievät. Tilan vuokraaja hoitaa tyhjät tölkit/pullot pois, jotka siivoojat keräävät tarvittaessa kasaan. Tilan vuokraajat tyhjäävät itse puolityhjät tölkit ja pullot ennen siivoojien tuloa.
  • Tekeekö catering ruoille laput?
    Tilan vuokraaja tekee erikoisruokavaliolaput. Näistä sovitaan tarkemmin cateringin kanssa myöhemmin.
  • Tuleeko cateringilta aveclasit jälkkärin kanssa?
    Tulee.
  • Saako kattaukseen sekä valko- että punaviinilasit vai onko ns yleislasi?
    Maksusta saa kaksi viinilasia käyttöön. Eivät suosittele kuitenkaan, liikaa lisätyötä tarjoilijoille.
  • Tarjoilijoiden hiukset onko kiinni esim nutturalla pitkähiuksiset? Millainen vaatetus, onhan yhtenäinen?
    Tilan vuokraaja voi laittaa tarjoilijoille ohjeistuksen ennen häitä. Laitan ja pyydän pitkät hiukset nutturalle ja mustavalkoisen vaatetuksen.
  • Mihin asti henkilökunta on paikalla?
    Niin kauan kuin tarve. Tarjoilijat lähtevät illalla kahvituksen jälkeen.

Kaikki postauksen kuvat toukokuulta, Merirosvot Juhlapalvelun järjestämältä äitienpäivälounaalta Villa Åkerblomilla. ♥

Kommentit

  1. Oi, ihanaa että pääsette mahdollisesti jo maanantaina koristelemaan paikkaa! Tuo olisi kyllä ihanaa, varsinkin kun hääviikko on asioita mitä itse kovasti jo odotan ja fiilistelen. Kattava lista kysymyksiä, tuosta on varmasti hyötyä myös muille. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, se helpottaisi hääviikkoa huomattavasti (ja omaa stressiä!) jos päästäisiin jo maanantaina hääpaikkaa laittelemaan. Toisaalta se maanantai on pääsiäispyhä, että en tiedä miten se vaikuttaa, ei keskusteltu asiasta. :) Mäkin odotan kovasti hääviikkoa, siitä tulee niin jännittävä! Toivottavasti tämä kysymyslista jotakuta vähän auttaisi :)

      Poista

Lähetä kommentti

Hei, mitä ajatuksia blogipostaus sinussa herätti? ❤️